آدینه ها

آدینه ها

شهادت بال نمیخواهد حال میخواهد
اللهم ارزقنا شهادت فی سبیلک
اللهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
.
.
.

حال داشته باشم دلنوشته مینویسم
اگرم نه که از پیش نوشته میزارم

دوست داشتی به آدرس زیر برو
http://adinehha.blog.ir/post/431
یا علی

موضوعات وبلاگ
پیام های شما
همسنگران نمونه

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روزه داری منجر به زخم معده و همچنین دیگر بیماری های گوارشی در افراد نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شباویز،دکتر اکرم پورشمس افزود : روزه داری برای سیستم دستگاه گوارش بدن مفید است و نمی تواند منجر به بیماری های دستگاه گوارش شود . 
وی اظهار داشت : روزه داری تنها در مرحله ای مجاز نیست که بیمار دچار زخم معده در مرحله حاد باشد ولی باید دانست گرسنگی و ناشتا بودن برای فرد ضرر ندارد و در بیمارانی که زخم معده آنان حاد است ، پزشکان توصیه می کنند که فرد روزه نگیرد . 
پور شمس خاطر نشان کرد : در زخم معده حاد حدود دو هفته زمان لازم است که زخم ها ترمیم پیدا کنند و دراین مدت زمان روزه داری باعث تشدید علایم زخم معده خواهد شد . 
فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت : روزه داری برای آن دسته از افرادی که ناراحتی های دستگاه گوارش دارند فرق می کند به طوری که برای برخی از افراد روزه گرفتن ضرر ندارد و توصیه می شود که روزه بگیرند اما گروهی دیگر از افراد توصیه نمی شود که روزه داری کنند . 
وی یاداور شد: بیمارانی که دچار بیماری ریفلاکس هستند در ابتدا می توانند چند روز روزه داری کنند اگر مشکلی خاصی برایشان به وجود نیامد، می توانند در طول ماه به روزه داری ادامه دهند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد : اما آن دسته از افرادی که با روزه داری علایم ریفلاکس مانند تهوع ، سوزش سر دل ، ترش کردن و برگشت غذا به مری در آنان افزایش می یابد نمی توانند روزه داری کنند . 
به گفته وی افرادی که ریفلاکس معده دارند سعی کنند آهسته و به صورت تدریجی غذا میل کنند و حجم مصرفی غذا را کاهش دهند و سعی کننده وعده های غذایی خود را افزایش دهند . 
پور شمس افزود : ریفلاکس از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است که حدود ۵۰ درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند . افرادی که ریفلاکس معده دارند بهتر است پس از سحری خوردن نخوابند و یا مدتی را در حالت نیمه نشسته به سر ببرند و سپس بخوابند. 
فوق تخصص گوارش و کبد گفت : مصرف فراوان میوه و سبزی های تازه در این ماه توصیه می شود زیرامیوه ها و سبزی ها حاوی فیبر زیادی هستند و از بروز یبوست در ماه رمضان پیشگیری می کند .همچنین مصرف سبزیجات در روزهای گرم ماه رمضان به رفع تشنگی روزه دار کمک می کند .

 

منبع:

www.irna.ir

سربازِ گمنام
آثار و فواید روزه از منظر قرآن و روایات

مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم
آثار و فضایل روزه از نظر قرآن

«یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» [1]؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شد کما اینکه (همچنان که) بر کسانی که قبل از شما بودند واجب شده بود، شاید پرهیزکار شوید و تقوا پیشه کنید.
اولین و بزرگ‌ترین فایده روزه تقوا است و آن، سودی است که عاید خود شما می‌شود و فایده داشتن تقوی، مطلبی است که احدی در آن شک ندارد، چون هر انسانی به فطرت خود این معنا را درک می‌کند، و اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود، و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقا یابد، اولین چیزی که لازم است بدان ملتزم شود، این است که از افسار گسیختگی خود جلوگیری کند و بدون هیچ قید و شرطی، سرگرم لذت‌های جسمی و شهوات بدنی نباشد، و خود را بزرگ‌تر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد و سخن کوتاه آن که از هر چیزی که او را از پروردگار تبارک و تعالی مشغول سازد، بپرهیزد. این تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوات به دست می‌آید و نزدیک‌ترین راه و مؤثرترین رژیم معنوی و عمومی‌ترین آن ـ به طوری که همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره‌مند شوند و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد و هم شکم‌بارگان اهل دنیا ـ عبارت است از شهوت. خودداری از شهوتی که همه مردم در همه اعصار مبتلای بدانند ‌و آن عبارت است از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن و شهوت جنسی که اگر مدتی از این سه چیز پرهیز کنند و این ورزش را تمرین کنند، به تدریج نیروی خویشتنداری از گناهان در آنان قوت می‌گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط می‌شوند. آن‌وقت در برابر هر گناهی، عنان اختیار از کف نمی‌دهند و نیز در تقرب به خدای سبحان دچار سستی نمی‌شوند، چون پر واضح است کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می‌کند، قهراً در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی‌ها، شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود. این است معنای آن که فرمود: «لعلّکم تتقون» [2]. ضمنا در آیات 187 سوره بقره، 92 سوره نساء و 89 و 95 سوره مائده و 35 سوره احزاب و 4 سوره مجادله خداوند از آثار روزه پذیرش توبه و پاداش نیک و... بشارت داده است.

آثار و فضایل روزه از نگاه روایات

از دیدگاه روایات، روزه‌دارای آثار و فضایل زیادی دارد. بعضی از آنها را مختصراً متذکر می‌شویم:

1. روزه جسم و بدن را سالم نگه می‌دارد.

قال رسول الله: صوموا تصحّوا [3] حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: روزه بگیرید تا تندرست بمانید (شوید). یکی از پزشکان روسی به نام الکسی سوفورین روزه طبی (یعنی فرد 40 روز فقط آب بخورد) برای تجویز بیماری‌های صعب‌العلاج تجربه کرده و نتایج موفقیت‌‌آمیزی از آن به دست آورده بود که استدلال این طبیب به شرح ذیل است: انواع بیماری‌ها از غذاهای زاید و اضافی که از معده می‌گذرد و به تصرف بدن نمی‌رسد، سرچشمه می‌گیرد. این مواد غذایی اضافه، تولید عفونت‌هایی می‌کند که بهترین شرایط را برای نشو و نمای میکروب‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌سازد. بنابراین، اساس درمان همه آنها نیز مصرف‌کردن و نابود ساختن آن مواد اضافی از طریق گرسنگی و امساک از غذاست. این دو اصل همان است که در عبارت کوتاه و پرمعنی از یک حدیث مشهور که از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده، صریحاً آمده است: «المعدةُ بیتُ کلّ داءٍ، و الحمئة رأس کل دواء؛ (بحارالانوار، ج 14) معده خانه تمام دردهاست و امساک بالاترین داروهاست. ولی در تعلیمات اسلامی برای تأمین این منظور دستور ساده و عملی راحتی داده شده و آن، روزه یک ماهه در هر سال است. مسلماً اگر کسی این روزه ساده اسلامی را همه‌ساله به طور مرتب انجام دهد و هنگام افطار و سحر از افراط و زیاده‌روی در غذا پرهیز کند، مواد زاید بدن او روی هم متراکم نمی‌شود تا نیازی به روزه طبی 40 روزه این طبیب ـ که در تمام مدت 40 روز باید غذا را مطلقاً ترک گوید ـ پیدا کند. این روزه اسلامی (به شرط رعایت اعتدال در غذای افطار و سحر) خانه تکانی بسیار مفیدی برای بدن خواهد بود و بدن برای نیاز فراوان به مواد غذایی در روز، ذخیره خود را تدریجاً مصرف کرده و نشاط تازه‌ای پیدا می‌کند و همان نتایج که از طریق روزه طبی با آن همه زحماتش تحصیل می‌شود، به سادگی فراهم خواهد کرد. [4]

2. تعادل اقتصادی:

امام صادق (ع) می‌فرماید: به راستی خداوند روزه را واجب کرده تا به وسیله او بین اغنیا و فقرا مساوات و برابری وجود آید و این برای آن است که ثروتمندانی که هرگز درد گرسنگی را احساس نکرده‌اند، به فقرا ترحم کنند. زیرا اغنیا هرگاه (خوردن و آشامیدنی) اراده کردند (و هوس هر نوع مأکولات و مشروبات کردند) برایشان میسر است. پس خداوند تبارک و تعالی (روزه را واجب کرد) که بین بندگانش از فقیر و غنی، برابری به وجود آورد و اینکه سرمایه‌داران مسلمان درد گرسنگی را لمس کنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم کنند. [5]

3. مهار شهوت جنسی (عفاف):

روزه یکی از راه‌های مهار طغیان شهوت جنسی است، بنابراین میان عفت و روزه، رابطه مستقیم وجود دارد، پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: یا معشر الشباب ان استطاع منکم الباءَةُ ـ ‌فلیتزوّجُ، فانّه اَغضُّ للبصَر و اَحصنُ للفرج و من لم یستَطِعْ فعلَیْه بالصوم: ای گروه جوانان! کسی که از شما توانایی بر ازدواج داشته باشد، ازدواج کند، زیرا ازدواج سبب می‌شود که از نوامیس مردم چشم فرو بندد و دامان خویش را از آلودگی به بی‌عفتی حفظ کند و کسی که توانایی بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد. [6]

4. اخلاص:

عن فاطمه الزهراء: فرضَ الله الصیام تثبیتاً للاخلاص. [7] حضرت فاطمه (س) فرمود: خداوند روزه را به خاطر تثبیت اخلاص واجب فرموده است.

5. آرامش قلب:

قال الباقر: الصیام و الحج تسکین القلوب.[8] امام باقر (ع) فرمود: روزه و حجّ آرامش‌دهنده قلوب آدمیان است.

6. ورود به بهشت:

قال رسول‌الله: انّ الجنّه باباً یدعی الدّیان لا یدخل منه الّا صائمون.[9] رسول اکرم (ص) می‌فرماید: برای بهشت دری است به نام ریّان که فقط روزه‌داران از آن در داخل می‌شوند.

7. دعای ملائک:

قال رسول‌الله: انّ الله وکّلَ ملائکة بالدّعاء للصّائمین.[10] رسول اکرم (ص) می‌فرماید: خداوند ملائکه‌ای را مأمور کرده است تا به روزه‌داران دعا کنند.

8. استجابت دعا:

قال ابوالحسن: دعوةالصائم تستجاب عند افطاره.[11] امام رضا (ع) می‌فرماید: دعای روزه‌دار هنگام افطار به اجابت می‌رسد. از آثار دیگر روزه در روایات، می‌توان به دور کردن شیطان از انسان و قبولی اعمال و شفاعتش نام برد که در کتاب بحارالانوار، جلد 96 و کتاب علل الشرایع صدوق و خطبه شعبانیّه، بیان شده است.
مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، منابع زیر را برای مطالعه و تحقیق بیشتر معرفی می‌کند:
1. روزه از دیدگاه قرآن و عترت، سیدجعفر میر عظیمی، مؤسسه انتشارات رسالت.
2. آب‌درمانی، با مقدمه آیت‌الله مکارم شیرازی، تألیف آلکسی سوفورین، ترجمه محمد جعفر امالی، ناشر دارالکتب الاسلامیه تهران، بازار سلطانی.
3. روزه، درمان بیماری‌های روح و جسم، سیدحسین موسوی راد لاهیجی، دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. --------------

پی‌نوشت‌ها:

[1] . بقره/ 183. [2] . طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه از مصباح یزدی، بنیاد فکری علامه، 1367، ج 2، ص 9.
[3] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1388 هـ ، ج 96، ص 255.
[4] . الکسی سوفورین، ترجمه: محمد جعفر امالی، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، 1375، ص 5.
[5] . وسایل الشیعه، ج 7، ص 3.
[6] . مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، مدرسه الامام علی ابن ابیطالب، 1378، ج 2، ص 315.
[7] . بحار الانوار، ج 96، ص 368.
[8] . عظیمی، سید جعفر، روزه از دیدگاه قرآن و عترت، مؤسسه انتشارات رسالت رمضان 1415 هـ .
[9] . بحار الانوار، ج 96، ص 252.
[10] . همان، ص 253.

[11] . همان، ص 255. 

مطلب گرفته شده از سایت http://www.maarefquran.org میباشد 

سربازِ گمنام

سلام بر همه روزه داران ماه مبارک رمضان 

من کلی صحبت دارم که در یک پست گنجانده نمیشه

اما بالاخره روزه داری دیگه 

ممنون از تمام کسانی که تو این مدت سر زدند 

پیامبر اکرم (ص) میفرمایند :

((هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است))

پس با این توصیف ما داریم زکات میدیم و در قرآن هم علاوه بر روزه گرفتن به برپایی نماز و پرداخت زکات اشاره شده 

خب دیگه بالاخره اگر میخواین به خدا نزدیک بشین باید همه چیزو رعایت کنین و همین جور اگه به فروع دین دقت

 بشه میبینیم روزه بعد نماز قرار گرفته

نماز، روزه ، خمس ، زکات ، حج ، جهاد ، امر به معروف ، نهی از منکر ، تولی و تبری

خب دیگه بالاخره ماه مهمانی خداست 

و خدا داره برای همه ما که چه نماز بخونیم و چه در حال خواب باشیم عبادت ثبت میکنه

پس سعی کنیم استفاده کنیم و کاری نکنیم که امروز روزه گرفتن رو با یک کار ناپسند به حساب نیاوریم

بله در روایات داریم

روز پیامبر متوجه شد که عایشه مشغول غیبت کردن است

پیامبر به عایشه گفت ای عایشه برو روزت رو افطار کن

عایشه گفت یا محمد چرا هنوز به وقت اذان باقی مانده

پیامبر به عایشه گفت شما روزه خود را با با غیبت افطار کردید

پس در نتیجه روزه باقی مانده یک روزه فرضی است و شاید در نزد خداوند مقبولیت نداشته باشه

پس بیایم این روزه ای که میگیرم صحیح باشه هم روزه غذا نخوردن باشه و هم روزه زبان واقعی یعنی پرهیز از

 هرگونه گناهان زبان و هم روزه فکر و تعقل 

انشاالله باشد که در سایه سار عنایت آقا امام زمان (عج) روزه خود را افطار کنیم 

صلوات بر محمد و آل محمد

(امروز دیگه خیلی منبری نوشتم)


سربازِ گمنام

سلام دوباره به همه امروز 92/4/24 سالروز تولد رهبر و فرمانده کشور امام سید علی حسینی خامنه ای (مدظله العالی ) هست و من هم اول به امام زمان (عج) و بعد به همه عاشقان و فدائیان امام تبریک عرض میکنم

انشاالله باشد که پرچم انقلاب اسلانی را به دستان آقا امام زمان بدهند

یک جوان اروپایی که شیعه شد و از مریدان امام خامنه ای است دعایی برای اقایمان کرد که هنوز در عجبم

دعا کرد انشاالله دست امام خوب بشود از او پرسیدن چرا گفت :

تا در زمانمی که میخواهند پرچم انقلاب اسلامی را به امام زمان (عج) برسانند با دست راست بدهند

.زندگینامه

سید على حسینی خامنه‌اى فرزند مرحوم حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه‌اى، در فروردین ماه سال ۱۳۱۸ شمسی برابر با ۱۳۵۸ قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. او دومین پسر خانواده بود و زندگى مرحوم سید جواد خامنه‌اى هم مانند بیشتر روحانیون و مدرسان علوم دینى، بسیار ساده: «پدرم روحانى معروفى بود، اما خیلى پارسا و گوشه‌گیر [...] زندگى ما به‌سختى مى‌گذشت. من یادم هست شب‌هایى اتفاق مى‌افتاد که در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت براى ما شام تهیه مى‌کرد. [...] آن شام هم نان و کشمش بود.» 
امّا خانه اى را که خانواده سیّد جواد در آن زندگى مى کردند، رهبر انقلاب چنین توصیف مى کنند: 
«منزل پدرى من که در آن متولد شده ام، تا چهارـ پنج سالگى من، یک خانه 60 ـ 70 مترى در محّله فقیر نشین مشهد بود که فقط یک اتاق داشت و یک زیر زمین تاریک و خفه اى! هنگامى که براى پدرم میهمان مى آمد (و معمولاً پدر بنا بر این که روحانى و محل مراجعه مردم بود، میهمان داشت) همه ما باید به زیر زمین مى رفتیم تا مهمان برود. بعد عدّه اى که به پدر ارادتى داشتند، زمین کوچکى را کنار این منزل خریده به آن اضافه کردند و ما داراى سه اتاق شدیم.» 
رهبرانقلاب از دوران کودکى در خانواده اى فقیر امّا روحانى و روحانى پرور و پاک و صمیمی، اینگونه پرورش یافت و از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید محمد به مکتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه تأسیس اسلامى «دارالتعّلیم دیانتى» ثبت نام کردند و این دو دوران تحصیل ابتدایى را در آن مدرسه گذراندند. 
در حوزه علمیه
ایشان از دوره دبیرستان، خواندن «جامع المقدمات» و صرف و نحو را آغاز کرده بود. سپس از مدرسه جدید وارد حوزه علمیه شد و نزد پدر و دیگر اساتید وقت ادبیات و مقدمات را خواند. 
درباره انگیزه ورود به حوزه علمیه و انتخاب راه روحانیت مى گویند: «عامل و موجب اصلى در انتخاب این راه نورانى روحانیت پدرم بودند و مادرم نیز علاقه مند و مشوّق بودند». 
ایشان کتب ادبى ار قبیل «جامع المقدمات»، «سیوطى»، «مغنى» را نزد مدرّسان مدرسه «سلیمان خان» و «نوّاب» خواند و پدرش نیز بر درس فرزندانش نظارت مى کرد. کتاب «معالم» را نیز در همان دوره خواند. سپس «شرایع الاسلام» و «شرح لمعه» را در محضر پدرش و مقدارى را نزد مرحوم «آقا میرزا مدرس یزدى» و رسائل و مکاسب را در حضور مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینى و بقیه دروس سطح فقه و اصول را نزد پدرش خواند و دوره مقدمات و سطح را بطور کم سابقه و شگفت انگیزى در پنچ سال و نیم به اتمام رساند. پدرش مرحوم سید جواد در تمام این مراحل نقش مهّمى در پیشرفت این فرزند برومند داشت. رهبر بزرگوار انقلاب، در زمینه منطق و فلسفه، کتاب منظومه سبزوار را ابتدا از «مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا تهرانى» و بعدها نزد مرحوم «شیخ رضا ایسى» خواندند. 
 در حوزه علمیه نجف اشرف
آیت الله خامنه اى که از هیجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمى میلانى شروع کرده بودند. در سال 1336 به قصد زیارت عتبات عالیات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودى، میرزا باقر زنجانى، سید یحیى یزدى، و میرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندیدند و ایشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّتى ایشان به مشهد باز گشتند. 
 در حوزه علمیه قم
آیت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند. در سال 1343، از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است، بسیار غمگین شدند و بین ماندن در قم و ادامه تحصیل در حوزه عظیم آن و رفتن به مشهد و مواظبت از پدر در تردید ماندند. آیت الله خامنه اى به این نتیجـه رسیدند که به خاطر خدا از قــم به مشهد هجرت کنند واز پدرشان مواظبت نمایند. ایشان در این مـورد مى گویند: 
«به مشهد رفتم و خداى متعال توفیقات زیادى به ما داد. به هر حال به دنبال کار و وظیفه خود رفتم. اگر بنده در زندگى توفیقى داشتم، اعتقادم این است که ناشى از همان بّرى «نیکى» است که به پدر، بلکه به پدر و مادر انجام داده ام». آیت الله خامنه اى بر سر این دو راهى، راه درست را انتخاب کردند. بعضى از اساتید و آشنایان افسوس مى خوردند که چرا ایشان به این زودى حوزه علمیه قم را ترک کردند، اگر مى ماندند در آینده چنین و چنان مى شدند!... امّا آینده نشان داد که انتخاب ایشان درست بوده و دست تقدیر الهى براى ایشان سر نوشتى دیگر و بهتر و والاتر از محاسبات آنان، رقم زده بود. آیا کسى تصّور مى کرد که در آن روز جوان عالم پراستعداد 25 ساله، که براى رضاى خداوند و خدمت به پدر و مادرش از قم به مشهد مى رفت، 25 سال بعد، به مقام والاى ولایت امر مسلمین خواهد رسید؟! ایشان در مشهد از ادامه درس دست برنداشتند و جز ایام تعطیل یا مبازره و زندان و مسافرت، به طور رسمى تحصیلات فقهى و اصول خود را تا سال 1347 در محضر اساتید بزرگ حوزه مشهد بویژه آیت الله میلانى ادامه دادند. همچنین ازسال 1343 که در مشهد ماندگار شدند در کنار تحصیل و مراقبت از پدر پیر و بیمار، به تدریس کتب فقه و اصول و معارف دینى به طلـّاب جوان و دانشجویان نیز مى پرداختند. 
 مبارزات سیاسى
آیت الله خامنه اى به گفته خویش «از شاگردان فقهى، اصولى، سیاسى و انقلابى امام خمینى (ره) هستند» امـّا نخستین جرقـّه هاى سیاسى و مبارزاتى و دشمنى با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبى نوّاب صفوى» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوى با عدّه اى از فدائیان اسلام در سال 31 به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانى پر هیجان و بیدار کننده اى در موضوع احیاى اسلام و حاکمیت احکام الهى، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسى و دروغگویى آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه اى آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند. ایشان مى گویند: «همان وقت جرقه هاى انگیزش انقلاب اسلامى به وسیله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هیچ شکى ندارم که اولین آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد». 
 همراه با نهضت امام خمینى (قدس سره)
آیت الله خامنه اى از سال 1341 که در قم حضورداشتند و حرکت انقلابى واعتراض آمیز امام خمینى علیه سیاستهاى ضد اسلامى و آمریکا پسند محمد رضا شاه پهلوى، آغاز شد، وارد میدان مبارزات سیاسى شدند و شانزده سال تمام با وجود فراز و نشیب هاى فراوان و شکنجه ها و تبعیدها و زندان ها مبارزه کردند و در این مسیر ازهیچ خطرى نترسیدند. نخستین بار در محرّم سال 1383 از سوى امام خمینى (قدس سره) مأموریت یافتند که پیام ایشان را به آیت الله میلانى و علماى خراسان در خصوص چگونگى برنامه هاى تبلیغاتى روحانیون در ماه محرّم و افشاگرى علیه سیاست هاى آمریکایى شاه و اوضاع ایران و حوادث قم، برسانند. ایشان این مأموریت را انجام دادند و خود نیز براى تبلیغ، عازم شهر بیرجند شدند و در راستاى پیام امام خمینى، به تبلیغ و افشاگرى علیه رژیم پهلوى و آمریکا پرداختند. بدین خاطر در 9 محرّم «12 خرداد 1342» دستگیر و یک شب بازداشت شدند و فرداى آن به شرط اینکه منبر نروند و تحت نظر باشند آزاد شدند. با پیش آمدن حادثه خونین 15خرداد، باز هم ایشان را از بیرجند به مشهد آورده، تحویل بازداشتگاه نظامى دادند و ده روز در آنجا با سخت ترین شرایط و شکنجه و آزارها زندانى شدند. 
 دوّمین بازداشت
در بهمن 1342 - رمضان 1383- آیت الله خامنه اى با عدّه اى از دوستانشان براساس برنامه حساب شده اى به مقصد کرمان حرکت کردند. پس از دو ـ سه روز توقف در کرمان و سخنرانى و منبر و دیدار با علما و طلـّاب آن شهر، عازم زاهدان شدند. سخنرانى ها و افشاگرى هاى پرشور ایشان بویژه درایـّام ششم بهمن ـ سالگرد انتخابات و رفراندوم قلـّابى شاه ـ مورد استقبال مردم قرار گرفت. در روزپانزدهم رمضان که مصادف با میلاد امام حسن (ع) بود، صراحت و شجاعت و شور انقلابى ایشان در افشاگرى سیاستهاى شیطانى و آمریکایى رژیم پهلوى، به اوج رسید و ساواک شبانه ایشان را دستگیر و با هواپیما روانه تهران کرد. رهبر بزرگوار، حدود دو ماه ـ به صورت انفرادى ـ در زندان قزل قلعه زندانى شدند و انواع اهانت ها و شکنجه ها را تحمّل کردند. 
 سوّمین و چهارمین بازداشت
کلاسهاى تفسیر و حدیث و اندیشه اسلامى ایشان در مشهد و تهران با استقبال کم نظیر جوانان پرشور و انقلابى مواجه شد. همین فعالیت ها سبب عصبانیت ساواک شد و ایشان را مورد تعقیب قرار دادند. بدین خاطر در سال 1345 در تهران مخفیانه زندگى مى کردند و یک سال بعد ـ 1346ـ دستگیر و محبوس شدند. همین فعالیّت هاى علمى و برگزارى جلسات و تدریس و روشنگرى عالمانه و مصلحانه بود که موجب شد آن بزرگوار بار دیگر توسط ساواک جهنّمى پهلوى در سال 1349 نیز دستگیر و زندانى گردند. 
 پنجمین بازداشت
حضرت آیت الله خامنه اى «مد ظله» درباره پنجمین بازداشت خویش توسط ساواک مى نویسد: 
«از سال 48 زمینه حرکت مسلحانه در ایران محسوس بود. حساسیّت و شدّت عمل دستگاههاى جارى رژیم پیشین نیز نسبت به من، که به قرائن دریافته بودند چنین جریانى نمى تواند با افرادى از قبیل من در ارتباط نباشد، افزایش یافت. سال 50 مجدّداً و براى پنجمین بار به زندان افتادم. برخوردهاى خشونت آمیز ساواک در زندان آشکارا نشان مى داد که دستگاه از پیوستن جریان هاى مبارزه مسلـّحانه به کانون هاى تفـّکر اسلامى به شدّت بیمناک است و نمى تواند بپذیرد که فعالیّـت هاى فکرى و تبلیغاتى من در مشهد و تهران از آن جریان ها بیگانه و به کنار است. پس از آزادى، دایره درسهاى عمومى تفسیر و کلاسهاى مخفى ایدئولوژى و... گسترش بیشترى پیدا کرد». 
 بازداشت ششم
در بین سالهاى 1350ـ1353 درسهاى تفسیر و ایدئولوژى آیت الله خامنه اى در سه مسجد «کرامت» ، «امام حسن» و «میرزا جعفر» مشهد مقدس تشکیل مىشد و هزاران نفر ازمردم مشتاق بویژه جوانان آگاه و روشنفکر و طلـّاب انقلابى و معتقد را به این سه مرکز مى کشاند و با تفکّرات اصیل اسلامى آشنا مى ساخت. درس نهج البلاغـه ایشان از شور و حال دیگـرى برخوردار بود و در جزوه هاى پلى کپى شده تحت عنوان: «پرتوى از نهج البلاغه» تکثیر و دست به دست مى گشت. طلـّاب جوان و انقلابى که درس حقیقت و مبارزه را از محضر ایشان مى آموختند، با عزیمت به شهرهاى دور و نزدیکِ ایران، افکار مردم را با آن حقایق نورانى آشنا و زمینه را براى انقلاب بزرگ اسلامى آماده مى ساختند. این فعالیـّت ها موجب شد که در دى ماه 1353 ساواک بى رحمانه به خانه آیت الله خامنه اى در مشهد هجوم برده، ایشان را دستگیر و بسیارى از یادداشت ها و نوشته هایشان را ضبط کنند. این ششمین و سخت ترین بازداشت ایشان بود و تا پاییز 1354 در زندان کمیته مشترک شهربانى زندان بودند. در این مدت در سلولى با سخت ترین شرایط نگه داشته شدند. سختى هایى که ایشان در این بازداشت تحمّل کردند، به تعبیر خودشان «فقط براى آنان 
که آن شرایط را دیده اند، قابل فهم است». پس از آزادى از زندان، به مشهد مقدس برگشتند و باز هم همان برنامه و تلاش هاى علمى و تحقیقى و انقلابى ادامه داشت. البته دیگر امکان تشکیل کلاسهاى سابق را به ایشان ندادند. 
 در تبعید
رژیم جنایتکار پهلوى در اواخر سال 1356، آیت الله خامنه اى را دستگیر و براى مدّت سه سال به ایرانشهر تبعید کرد. در اواسط سال 1357 با اوجگیرى مبارزات عموم مردم مسلمان و انقلابى ایران، ایشان از تبعیدگاه آزاد شده به مشهد مقدس بازگشتند و در صفوف مقدم مبارزات مردمى علیه رژیم سفـّاک پهلوى قرار گرفتند و پس از پانزده سال مبارزه مردانه و مجاهدت و مقاومت در راه خدا و تحمّل آن همه سختى و تلخى، ثمره شیرین قیام و مقاومت و مبارزه؛ یعنى پیروزى انقلاب کبیر اسلامى ایران و سقوط خفـّت بار حکومتِ سراسر ننگ و ظالمانه پهلوى، و برقرارى حاکمیت اسلام در این سرزمین را دیدند. 
 در آستانه پیروزى
درآستانه پیروزى انقلاب اسلامى، پیش از بازگشت امام خمینى از پاریس به تهران، «شوراى انقلاب اسلامى» با شرکت افراد و شخصیت هاى مبارزى همچون شهید مطهرى، شهید بهشتى، هاشمى رفسنجانى و... از سوى امام خمینى در ایران تشکیل گردید، آیت الله خامنه اى نیز به فرمان امام بزرگوار به عضویت این شورا درآمد. پیام امام توسط شهید مطهرى «ره» به ایشان ابلاغ گردید و با دریافت پیام رهبر کبیر انقلاب، از مشهد به تهران آمدند. 
 پس از پیروزى
آیت الله خامنه اى پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچنان پرشور و پرتلاش به فعالیّت هاى ارزشمند اسلامى و در جهت نزدیکتر شدن به اهداف انقلاب اسلامى پرداختند که همه در نوع خود و در زمان خود بى نظیر و بسیار مهّم بودند که در این مختصر فقط به ذکر رؤوس آنها مى پردازیم: 
٭ پایه گذارى «حزب جمهورى اسلامى» با همکارى و همفکرى علماى مبارز و هم رزم خود: شهید بهشتى، شهید باهنر، هاشمى رفسنجانى و... دراسفند 1357. 
٭ معاونت وزارت دفاع در سال 1358. 
٭ سرپرستى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 1358. 
٭ امام جمعه تهران، 1358. 
٭ نماینده امام خمینی«قدّس سرّه» در شوراى عالى دفاع ، 1359. 
٭ نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى، 1358. 
٭ حضور فعّال و مخلصانه در لباس رزم در جبهه هاى دفاع مقدس، در سال 1359 با شروع جنگ تحمیلى عراق علیه ایران و تجاوز ارتش متجاوز صّدام به مرزهاى ایران؛ با تجهیزات و تحریکات قدرت هاى شیطانى و بزرگ ازجمله آمریکا و شوروى سابق. 
٭ ترور نافرجام ایشان توسط منافقین در ششم تیرماه 1360 در مسجد ابوذر تهران. 
٭ ریاست جمهورى؛ به دنبال شهادت محمد على رجایى دومّین رئیس جمهور ایران، آیت الله خامنه اى در مهر ماه 1360 با کسب بیش از شانزده میلیون رأى مردمى و حکم تنفیذ امام خمینى (قدس سره) به مقام ریاست جمهورى ایران اسلامى برگزیده شدند. همچنین از سال 1364 تا 1368 براى دوّمین بار به این مقام و مسؤولیت انتخاب شدند. 
٭ ریاست شوراى انقلاب فرهنگ، 1360. 
٭ ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1366. 
٭ ریاست شوراى بازنگرى قانون اساسى، 1368. 
٭ رهبرى و ولایت امّت، که از سال 1368، روز چهاردهم خرداد پس از رحلت رهبر کبیرانقلاب امام خمینى (قدس سره) توسط مجلس خبرگان رهبرى به این مقام والا و مسؤولیت عظیم انتخاب شدند، و چه انتخاب مبارک و درستى بود که پس از رحلت امام راحل، با شایستگى تمام توانستند امّت مسلمان ایران، بلکه مسلمانان جهان را رهبرى نمایند.
جانمان بفدای حضرت سید علی
سربازِ گمنام


دکتور فیض لله کاکړ

طریقه بهتر صرف غذا و مایعات در ماه رمضان و چگونه دست آورد  های صحی روزه را نگهداریم؟

سرطان 1391

هریکی از هدایات قرآن برای سعادت دنیوی واخروی انسان دارای ابعاد متعدّداست. روزه که یکی از پنج بنای اسلام است نیز دارای د فواید زیاد دنیوی و اخروی میباشد. در جمله فواید دنیوی روزه بهبود صحت جسمی و روانی انسان شامل بوده و علم طب با گذشت زمان کشفیات بیشتر وبیشتر فواید روزه راکرده و خواهد کرد.

کشف جدید (2012) در مورد فواید صحی روزه

متخصصین انستتیوت ملی تحقیقات عمر انسان، در ایالت بالتیمور امریکا اعلان کردند که تجارب آنان نشان میدهد که روزه سلولهای جدید را در مغز بوجـــــــود می آورد. نمــوی سلولها در قسمتی از مغز (Hippocampus) صورت می گیرد که جای حافظه و تعقل انسان است. این کشف برای آن پر اهمیت است که چنین نمو برعلاوه بهبود حافظه، تعقل و آموزش چیز های نو، ممکن است باعث تقلیل واقعات امراض مغزی چـــــــون (Alzheimer) (فراموشی شدید زمان پیری) وفلــــــــج مغـــــزی (Parkinson’s Disease) گردد.

یکی دیگر از فواید صحی بسیار مهم روزه  که در سالهای آخر کشف ګردیده  وقایه  انسان از مرض قلبی است. محققین طب در ایالت یوتای امریکا باین کشف نایل آمدند. و از آنچه تا حال پرده برداشته شده اینست، که روزه هورمون نشو و نمو(Growth Hormone) را در خون روزه دار ۲۰چند زیاد میسازد و فعالیت این هورمون باعث تغیرات متعدّد صحی ګردیده که یکی آن بهبود صحت قلب است.  بر علاوهء  روزه ، سپورت بدنی نیزهورمون نشو و نمو(Growth Hormone) را در بدن ازدیاد می بخشد لذا خوب است آنهاییکه می توانند، در هنگام روزه سپورت را نیزانجام دهند.

روزه همچنان باعث تخلیه بدن از مالیکول های مضر (Toxins) ګردیده و التهاب عمومی بدن را کاهش می بخشد و این اثر روزه باعث جلوګیری وقوع تعداد زیاد امراض میگردد .

بدن انسان بعد از 8 ساعت روزه به مصرف کردن مواد گلو کوز خویش که در جگر ذخیره کرده آغاز می نماید.

این ذخیره بعد از چند روز روزه به مصرف می رسد ودرین مرحله بدن از چربی که در نقاط مختلف بدن ذخیره کرده مصرف می نماید.

در هنگام روزه وقتیکه انسان از چربی بدن برای انرژی کار می گیرد، مواد متعدد دیگر را که در چربی بدن ذخیره گردیده وباعث امراض میگردد نیز از بدن دور ساخته و اطراح میدارد واین مواد شامل ذرات مضر هوایی آلودۀ شهر هاست که در مواد شحمی انسان جا گرفته اند. در زمان دور کردن شحم ، بدن کلسترول خون را نیز کم میسازد واین تغیر خیلی صحت بخش است. برخی از تجارب مشترک روزه داران مخصوصآ کسانیکه روزه را بصورت درست آن ګرفتند، اینست که روزه باعث خوشی روانی ایشان ګردیده و فکروفهم شان تیز تر و روشن تر میګردد و همچنان انرژی بدن شان  خیلی بالا می رود.

یکی از میکانزم چنین تغیرات روانی از نګاه بیالوژی انسان اینست که در هفته دوم ماه روزه و بقیه آن ترشح هورمون های اندورفن (Endorphins) در خون نیز زیاد میگردند این هورمون ها انسان را آرام ، خوش وبیدار نگهمیدارد و لذا هورمون های اندورفن صحت روانی انسان را خیلی بهبودی می بخشد. کمبود اندورفین در مغز انسانها یکی ا زفکتور هایست که شخص را وا میدارد تا در جستجوی مواد نشه آور باشد. برخی از معتادین به کمبود شدید اندورفین دچارند.

از اینکه  روزه می تواند ترشح هورمون اندورفین را بالا ببرد، گرفتن درست روزه در بین جوانان می تواند در کاهش اعتیاد به مواد مخدر رول مهم را داشته باشد.

. یکی دیگراز دست آوردهای خیلی مهم روحی ماه مبارک رمضان اینست که اراده انسان برای کنترول خواهشات نفس، خیلی قوی میگردد. برای مثال برخورد وعکس العمل روزه دار در مقابل کسیکه وی را ناسزا گفته اینست که وی مطابق  ارشادات اسلام جواب بدهد که "من روزه دارم". این نوع برخورد روزه دار در آن قسمت از محتویات شخصیت وی تعدیل می آورد که علمای روحیات آنرا ایگو (نفس اماره)نامیده اند. مهار ساختن ایگو باعث تقویت اخلاق تواضع، دلرحمی ، درک بهتر حقایق وقضاوت عادلانه میگردد.

طریقه بهتر صرف غذا و مایعات

اکنون که از روزۂ درست (مطابق طب) نام بردیم لازم است در ایام مبارک رمضان نقاط چند که مراعات آن فوائید جسمی و روانی روزه دار را بیشتر می سازد عرض ګردد:

1- خوردن زیاد غذا بعد از افطار روزه و آن هم غذاهای خیلی چرب و یا خیلی شیرین فوائید صحی روزه را زایل میسازد. درماه مبارک رمضان مخصوصاﹰ در هنگام سحور باید غذای مصرف گردد که در آن الیاف (Fiber) زیاد بوده و نیز  دارای مواد نشایسته مغلق و پروتین باشد. این نوع غذا ها عبارت اند از سبزیجات ، میوه جات ، دال، نخود، لوبیا ، نان سبوس دار وغیره.

پوست میوه جات دارای الیاف صحت  بخش است ومصرف غذا های مملو از الیاف به آهستگی هضم گردیده وشخص روزه دار به مشکلات کمی انرژی درطول روز دچار نمیگردد. در هنگام سحور غذا همچنان باید دارای مواد پروتینی وکمی شحم باشد .غذا های پروتین دار عبارت اند از گوشت، لوبیا، نخود، دال، ماهی، تخم مرغ ،ماست ، شیر وغیره که باید در خوردن آن طریقه مسنونه که صرف غذا قبل از آنکه سیر ګردیم، بس نمائیم، مراعات ګردد.

2- از خوردن غذا هائیکه در روغن سرخ شده باید جداً پرهیز گردد. استفاده از  پکوره ، سمبوسه ، چپس کچالو وغیره غذا هائیکه در روغن سرخ میگردد وعادت مردم ما در ماه روزه گردیده به صحت مفید نیست. همچنان خوردن  شیرینی باب در ماه روزه (غیر از شیرنی ائیکه در میوه جات موجود است) برای صحت مفید نمی باشد. (در کیک وکلچه ائیکه درین منتطقه جهان پخته میگردد نه تنها روغن زیاد است بلکه روغنیکه در آنها استعمال گردیده اکثرآﹰ روغن های غیر صحی میباشد. روغن نباتی جامد که اکنون در بازار های کشور به فروش می رسند ،  روغن صحی نیست).

3-مشکل بزرگ مردم در ماه روزه تشنگی است.  برای رفع این مشکل لازم است که شبانه بعد از افطار مایعات زیاد نوشیده شود تا مایعات ضایع شده جبران گردد. همچنان،  در وقت سحور مایعات زیاد که بهترین آن آب پاک صحی (نه کوکاکولا وغیره نوشیدنی های ګاز دار) است نوشیده شود. در هنگام روزه استعمال مایعات که  در آن مواد کافین باشد به حد اقل مصرف گردد. نوشابه کافین دار عبارت اند از کوکاکولا، چای، قهوه، وغیره . دلیل اینکه این نوشابه ها استعمال نگردند، اینست که کافین یک ماده ۥۥمدر است وباعث اطراح آب از بدن میگردد وکمی آب بدن باعث امراض ومشکلات صحی متعدد شده می تواند. از اینکه امسال ماه روزه در فصل گرما آمده ، مایعات بدن توسط عرق ضایع میگردد وبا ضایع شدن مایعات یک تعداد از منرالهای بدن بشمول نمک بدن نیز کم میگردند. لذا توصیه میگردد که اگر داکتر شما را از نمک پرهیز نداده باشد، مقدار نمک خود را در هنگام سحور کمکی زیاد بسازید. در یک پیاله آب اگر کمکی نمک را با آب لیموه مخلوط کنید مفید خواهد بود. شما همچنان می توانید پاکت های (نمکول) را که برای تداوی اسهالات در بازار موجود است خریداری کرده ویک مقدار خیلی کم آنرا با آب مصرف کنید. این کار شما باعث آن میگردد که مایعات ومنرالهای بدن تان در ماه روزه کم نگردند وهم از مفاد صحی روزه برخوردار گردید.

اطفالیکه عمر شان از 8 سال کم تر است از نگاه طب نباید تمام ماه رمضان را روزه بگیرند. از نگاه طب مادران با ردار و شیرده نباید روزه بگیرند واینکه چگونه روزه را جبران کنند از ملا امام صاحب مذهب مربوطه خود فتوا بگیرند.

کسانیکه به امراض سنگ گرده مبتلا اند، یا مرض شکر دارند ویا فشار خون شان بلند است لازم است که با داکتر خود مشوره کنند که آیا روزه بگیرند یا خیر وباساس نظر داکتر تصمیم بگیرند.

ماه رمضان ماه تقویت اراده ونجات انسان از عادات مضر است این ماه بهترین وقت برای خلاصی از اعتیاد به سگرت ، الکول ومواد مخدر است. از برکت این ماه باید استفاده کرد تا به تدریج خود را از عادت خطر ناک سگرت ، الکول ومواد مخدر نجات دهیم.

چگونه دست آورد  های صحی روزه را نگهداریم؟

انسان سرشت دوگانه دارد، سرشت جسمی و سرشت روحی. صحت کامل در تعادل بین این دو سرشت ماست. روزه صحت هر دوی این سرشت مارا بهبودی می بخشد و تعادل بین این دو را بوجود می آورد.

این یک دست آورد خیلی مهم روزه است و لازم است که این دست آورد روزه را تا روزه آینده تا حد توان نگهداریم.

برعلاوه توصیه ها و هدایات اسلامی  امامان محترم مساجد و تکایا، لطفآ  نقاط آتی را در نظر ګرفته وعملی بدارید:

در ماه روزه شحم بدن کم میگردد و این تغیر شامل کم شدن کلسترول خون است، پایان آمدن کلسترول خون (مخصوصاٌ کلسترول بد خون (LDL  برای صحت قلب و مغز بسیار مفید است اما در ماه روزه فعالیت استقلاب (قدرت هضم و به مصرف رسانیدن غذا برای تولید انرژی) بدن ما نیز کم میگردد و این برای آنست که بدن ذخیره های انرژی خود را در زمان روزه داری ویا زمان قحطی بصورت خیلی اقتصادی بمصرف برساند. ما با همین فعالیت کم شده به استقبال عید می رویم و اگر در خوردن غذاها احتیاط نکنیم و به اصطلاح بعد از ختم روزه در هنګام عید و بعد از آن پرخوری نمائیم چون فعالیت استقلاب بدن پائین است بسیار به زودی وزن بدن ما زیاد میگردد و کلسترول خون نیز بالا می رود. پس توصیه من اینست که بعد از روزه غذا کم مصرف گردد مخصوصاً از غذاهای روغنی ویا بسیار شیرین باید خیلی کم استفاده گردد. و در عوض سه بار غذا شما می توانید چهار یا پنج بار در روز غذا مصرف کنید ولی هر بار غذا را خیلی کم مصرف کنید. تعداد دفعات مصرف غذا در روز باعث آن میگردد که به تدریج استقلاب بدن شما فعال تر گردد. تعّدد دفعات مصرف کم غذا از رسوب شحم و چاقی نیز جلوگیری میکند. 
خلاصتآ باید عرض کرد که در روزهای عید و هم در طول هفتهٴ بعد از آن غذا کم مصرف گردد و غذا شامل سبزیجات و میوه جات باشد  وهم مایعات صحی زیاد مصرف گردد(لا اقل ۸ګیلاس در ۲۴ ساعت).

(2 درمورد صحت روحی و روانی باید عرض کنم که اګر روزه بصورت درست آن یعنی با رعایت تمام ارشادات اسلامی وطبی که مربوط به روزه است ګرفته شده باشد، دست آوردهای متعدد  روانی دارد و مثلیکه در فوق تشریح گردید،  روزهء درست در آن قسمت از محتویات شخصیت روزه دار تغیرات مثبت می آورد که علمای روحیات آنرا ایگو (نفس اماره)نامیده اند. مهار ساختن ایگو باعث تقویت اخلاق تواضع، دلرحمی ، درک بهتر حقایق وقضاوت عادلانه میگردد. نگهداشت این تغیرات مثبت بکمک "صبر والصلواۃ " در یازده ماه بعدی سال قدمیست در جهت تزکیه نفس روزه دار و بهبود صحت روانی و اجتماعی وی.

بعون خالق لا یزال عملی کردن این توصیه ها باعث آن خواهد شد که از روزه ماه مبارک رمضان بهره بیشتر و دوام دار تر داشته باشید . بامید سعادت مسلمانان و به امید صلح و سلم در کشور.

دکتور فیض لله کاکر، وزیر مشاور مقام عالی ریاست جمهوری در امور صحت و تعلیم

سربازِ گمنام
یا مهدی (عج)
ماییم و دلی زعشق رویت سرشار   ای مرد خدا! سوار آیینه تبار 
هر فاصله ترجمان دلتنگی ماست 
بازآ و همه فاصله ها را بردار
سربازِ گمنام
افسران - جمعه ها چه دلگیر میشود...
سربازِ گمنام
سربازِ گمنام
سربازِ گمنام
سربازِ گمنام
سربازِ گمنام
سربازِ گمنام

حرم حضرت سکینه س در داریا ریف دمشق - داریا تا به حال چندین بار بین طرفین دست به دست شده و کمتر از یک روز دست تروریست ها بوده .

سربازِ گمنام
سربازِ گمنام