آدینه ها

آدینه ها

شهادت بال نمیخواهد حال میخواهد
اللهم ارزقنا شهادت فی سبیلک
اللهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
.
.
.

حال داشته باشم دلنوشته مینویسم
اگرم نه که از پیش نوشته میزارم

دوست داشتی به آدرس زیر برو
http://adinehha.blog.ir/post/431
یا علی

موضوعات وبلاگ
پیام های شما
همسنگران نمونه
علی ادیبی نیا؛دانشگاه آزاد اسلامی سمنان؛هر کدام از وقایع و جنگ های صدر اسلام که به واسطه معصومین انجام شده است، گنجینه ای ارزشمند از تجربیات در برخورد با مسایل مختلف و مشکلات است علی الخصوص برای ما دانشجویان انقلابی که مدام درگیر امور تشکیلاتی و اجرایی هستیم. با بهره گیری از تدابیر ائمه معصومین می توانیم در برخورد با مسائل بهترین مسیر را انتخاب کنیم و در تحلیل ها دچار اشتباه راهبردی نشویم.
آنچه امروز بیشتر از هر چیز دیگری به بسیج لطمه می زند عدم یک پارچگی در بعضی از مجموعه هاست که مقصر آن خود دانشجو های انقلابی هستند.  به قول بزرگی که می گفت ، بزرگترین نقطه قوت دشمن ، نقطه ضعف ماست. نمونه این عدم اتحاد و یکپارچگی در انتخابات اخیر خودش را نشان داد . جالب اینجاست که بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود که عده ای می گفتند گر چه نتیجه انتخابات آن چیزی نبود که می خواستیم اما خوب شد چرا که تا کسی در مقابل ما قرار نگیرد متحد نمی شویم ، نیاز به یک سیلی محکم بود تا تا از خواب بیدار شویم . اما جالب اینجاست که ظاهرا این سیلی کار ساز نبوده و هنوز خیلی از دانشجو های ارزشی در خواب غفلت به سر می برند.
در این بین حوزه ها و پایگاه هایی هستند که هنوز اختلافات داخلی را کنار نگذاشتند . ظاهرا باید منتظر پتک محکم دیگری از سمت اصحاب فتنه باشند تا به خود بیایند.
ما دانشجویان نسل امروز با تجربه ترین دانشجویان بعد از انقلاب هستیم. چرا که ما وارث انقلابیم ، کوی دانشگاه دیده ایم و از فتنه ۸۸ عبور کردیم . تاسف بار است که این تجربه را دشته باشیم ولی نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. خواه بی بصیرتی علت عدم اتحاد باشد خواه اختلافات داخلی و کج سلیقگی ها.
در ادامه به یک مصداق عینی از اتحاد و شدت عمل در جنگ صفین اشاره می شود . لیله الهریر (شب غوغا و ناله)  یکی از افتخارات شیعیان است که سپاه امام علی (ع) در این شب در جنگ صفین هجمه ای سنگین به سپاه دشمن وارد می کند تا آنجا که سپاه دشمن را به زانو در می آورد . شدت این جنگ به اندازه ای است که از سحر شروع می شود و تا نیمه شب روز بعد ادامه دارد . سپاه معاویه در آن شب در زیر ضربات سپاه علی علیه السلام از شدت هجمه یاران حضرت همچون سگ زوزه می کشید. در این جنگ امام علی (ع) هر کسی را که می کشت تکبیر سر می داد . در منابع آمده است که حضرت بیشتر از ۵۰۰ بار تکبیر گفت . این موضوع شدت حمله را نشان می دهد. آن جا که ولایت پذیری به اوج خود می رسد و اتحاد در میان سپاه امام وجود دارد ، لیله الهریر رخ می دهد که نتیجه آن به نفع امام علی (ع) و یارانش تمام می شود.
البته نکته تاسف بار در ادامه این جنگ آنجا بود که وقتی دشمن به زانو در آمد با توسل به حیله و مکر ، قرآن را بر نیزه گرفت و از بی بصیرتی و از اختلافات داخلی و عدم اتحاد یاران امام در مقاطعی استفاده کرد و پیروزی که به سختی به دست آمده بود را به راحتی از بین برد ، اما از منظر نظامی ، لیله الهریر یک پیروزی نظامی و کم نظیر در نوع خود بود .
در جنگ صفین یاران امام در موضع قدرت بودند که اوج آن در لیله الهریر بود. گرچه امروز ما دانشجو ها با گذر از وقایع کوی دانشگاه تا فتنه ۸۸ دید بهتری نسبت به مسائل داریم و با کوله باری از تجربه در موضع قدرت هستیم ، همچون یاران حضرت علی (ع) در جنگ صفین ، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم . باید انسجام و یکپارچگی ما به حدی برسد که با فعالیت های شدید، پی در پی و نظام مند ، لیله الهریر بسیج را رقم بزنیم .
در کنار آن باید دقت کرد که اگر بی بصیرتی در دانشجویان ارزشی وجود داشته باشد همان بلایی به سرمان  می آید که بر سر یاران علی (ع) در صفین آمد.
شاید جنگ صفین تلنگری باشد برای خواص بسیج در دانشگاه ها . گاهی اوقات در پیشبرد مسائل خیلی خوب پیش می رویم اما موقع حصول نتیجه کم می آوریم . جالب اینجاست که برای توجیه اشتباهات خود به این سخن امام متوسل می شویم که فرمودند : ما مامور به انجام وظیفه هستیم نه حصول نتیجه!
در راه رسیدن به نتیجه مطلوب در مسیر پر تلاطم در این سال های دانشجویی ، چند توصیه برای دانشجویان علی الخصوص دانشجویان بانقلابی قابل ذکر است :
-مراقب هوای نفس باشیم
مصداق آیه شریفه ” ان الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فى سبیل الله”  چه کسی است ؟ وقتی به این آیه توجه می کنیم ،یک ابهام در وجود برخی از ما دانشجوها خود نمایی می کند . ایمان آوردیم ، به بسیج هجرت کردیم و با لبیک به رهبر فرزانه کشور جهاد کردیم. شاید در خیلی از موارد هم از اموالمان گذشتیم و دریق نکردیم ، اما …
اما برای چه کسی ؟ فی سبیل الله بوده یا فی سبیل النفس ؟ نباشد که فی سبیل النفس جهاد کنیم ، هجرت کنیم و از مالمان ببخشیم.
-وقت شناس باشیم
 آنجا که وقت شناسی  کربلا ، عاشورایی می شود. گرچه ۷۲ نفر بیشتر نیستند اما اسلام را زنده نگه می دارند . آنجا که وقت شناسی، می شود ۹ دی . گرد و غبار فتنه را آن چنان جمع می کند که گویی آن برنامه ریزی های پیچیده با آن بودجه های سنگین و حمایت های بی دریق دولت های غربی فقط یک وهم و خیال باطل بوده است.
اما آنجا که وقت ناشناسی ، هر مقدار هم که زیاد باشی آن طور که قبلا می توانستی موثر باشی دیگر موثر نخواهی بود . نمونه بارز آن توابین بودند. گر چه تعداد آن ها بسیار زیاد و شهدای آنها چندین برابر شهدای کربلا بود اما به تعبیر مقام معظم رهبری یک صدم کربلا هم موثر نبودند. گرچه برای خون خواهی امام حسین قیام کردند، در مقابل ظلم ایستادند و خیلی از آن ها به شهادت رسیدند اما زمان اثربخشی زمان دیگری بود. آنجا که باید به امامشان لبیک می گفتنند سکوت کردند. آنچه اسلام را زنده نگه داشت نهضت عاشورا بود با ۷۲ شهید.
- اولین فتح و پیروزی مهم است
اولین پیروزی جنگ صفین را امام حسن (ع) کسب کرد. اگر با لیله الهریر فاصله دارید با هم متحد شوید تا به اولین پیروزی برسید . مسئولین شوری پایگاه ها یا حوزه ها با هم متحد شوند و برای رسیدن به اولین فتح تلاش کنند. گاهی یک اقدام مثبت ، ارائه یک برنامه مدون برای حلقه های صالحین ، برگزاری اولین کرسی آزاد اندیشی یا برگزاری یک نمایشگاه ، یا حتی شروع فعالیت های هیئت خوابگاه می تواند اولین پیروزی در سال تحصیلی جدید باشد. بعد از آن با برنامه های نظام مند و پی در پی با همت همه اعضای مخلص بسیجی لیله الهریر بسیج را رقم بزنید .

و اما سخن آخر : تو ای دانشجوی انقلابی بدان که باید به دنبال فتح الفتوح باشی. فتح الفتوحی که کادرسازی و تربیت نیروهای مخلص است ، سربازانی برای امام زمان است. مدت زیادی دانشجو نخواهی بود. شاید یکی دو سال دیگر. در این پیچ تاریخی و در این برهه وظیفه تو دانشجوی بسیجی سنگین تر و اثرگذارتر خواهد بود . فتح الفتوح می تواند اتحاد باشد ، می تواند خون دل خوردن و مصلحت اندیشی همراه با درایت باشد، حتی گاهی می تواند دل کندن از مسئولیتی باشد که شایسته آنی اما مصلحت ، حفظ و تقویت مجموعه اجازه آن را به تو نمی دهد. و تو ای بسیجی، بدان که خود می توانی فتح الفتوح ماندگار باشی

نظرات  (۱)

سلام
گاهی اوقات به این فکر می کنم که اگه برا اماممون سید علی به اندازه ی سر سوزنی عمار بودیم ایشون اینقدر اذیت نمی شدن.
ما هنوز تو مصادیق گیر کردیم هنوز درست متوجه نشدیم که سیف الاسلام بودن دلیل موجهی برا ولایت پذیر بودن نیست...
ما تو خودمون هم گیر کردیم فکر می کنیم به صرف اینکه بهمون بگن بسیجی بسیجی هستیم اما نمی دونم بسیجی ای که عمار نباشه، بسیجی ای که تفکراتش درست نباشه، بسیجی ای که هنوز نمی تونه رو هوای نفسش پا بذاره، بسیجی ای که گوشاش برا حرف امامش در و دروازه است بسجی نیست
داره خودشو فریب میده...
خدایا تو را به صاحب الامرت قسم می دهم مرا از بندهایی که در بند مسائل مادی ام می کند و از آنچه که به عنوان اشرف مخلوقات لایق آنم جدا می کند رها کن

ارسال پیام

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">